Image
Top
Navigation

Interviews in opdracht voor A-Z. Een Rotterdams platform voor personen, plekken, projecten en producten met potentie. Foto’s Roza Schous.

12033073_1499831083644218_7525488042618188552_n

De N van Noortje

Noortje laat zich het best omschrijven als een paper illustrator. Ze is opgeleid als illustrator aan de Willem de Kooning academie, maar gebruikt papier niet enkel als ondergrond om op te tekenen. In haar werk plaatst ze papier veel vaker op de voorgrond en vormt ze er hele idyllische werelden mee. Dromen van karton.

“Papier werkt voor mij bevrijdend, het houdt alle opties open. In tegenstelling tot illustratie waar je met iedere lijn die je op het papier zet verder in een bepaalde richting wordt geduwd. Als ik met papier werk dan kan ik vormen uitknippen, in elkaar zetten, bij elkaar leggen of juist verschuiven en oneindig veel variëren, proberen en experimenteren. Je kunt eigenlijk niets verpesten, het ligt toch nog niet vast”. Kleur is haar trademark, of zoals ze het zelf zegt; “ik gebruik altijd KEIVEEL KLEUR!” Kleuren inspireren haar. Met haar werk vertaalt ze concepten dan ook altijd op een originele, kleurrijke en bovenal positieve manier. “Als mensen naar mijn werk kijken moeten ze er vrolijk van worden. Ik wil een gevoel overbrengen, iets van echtheid”. Het beeld hoeft daarvoor niet heel realistisch of extreem gedetailleerd te zijn. Ze zoekt juist naar de essentie van een object en knipt de rest letterlijk weg. Wat overblijft is een simpele maar sterke vorm.

“Ik zoek in mijn werk altijd naar eenvoud, ik houd niet van poespas.” Dat is een souvenir van haar stageperiode in Italië bij paperart studio Bomboland waar ze niet alleen de kneepjes, maar ook de ‘vouwtjes’ en ‘cutjes’, van het papierkunstvak leerde. Haar leermeesters daar hadden een hekel aan alles wat overbodig was. Ze zeiden haar keer op keer: “Your not illustrating, your decorating”. Alles wat extra was moest weg; Kill your darlings. Uiteindelijk is die simpliciteit het grondbeginsel van haar stijl geworden. Om zich verder te ontwikkelen gaat Noortje tegenwoordig het liefst samenwerkingsverbanden aan, met mensen die ‘die shit weten’. “Je pikt de dingen op die voor je werken en anderen leren ook weer van jouw manier van werken. Je vult elkaar aan. Het is een soort van kruisbestuiving.” Contacten legt ze vooral via social media. Uit enthousiasme reageert ze op werk van haar inspiratoren, die vervolgens enthousiast worden van haar werk en vaak zelf aansturen op een samenwerking. Op deze manier haalde ze onder andere de opdracht voor de menukaart van de Geheime Tuin binnen (zie foto). “Je plant eigenlijk zaadjes door de juiste posts en hashtags te plaatsen, dingen die je mooi vindt te liken en bepaalde mensen te taggen of volgen. Daardoor groeit mijn netwerk. Niet op een agressieve, maar op een heel natuurlijke manier”.

Deze zomer is het oogsten voor Noortje, want de opdrachten stromen binnen. “Opeens zien mensen me. Ik ben heel trots dat het balletje nu begint te rollen en ik erkenning voor mijn harde werken krijg. Van die waardering groei je”. Ondertussen blijft ze ook gewoon voor zichzelf aan de gang en eigen werk produceren. Dat zou ze andere beginnende Rotterdamse creatievelingen ook mee willen geven: “Gewoon bezig blijven, geloven dat het goed is, kritisch naar je eigen werk kijken, jezelf ontwikkelen en een beetje exposure genereren door te posten op social media. Als je goed bent, dan komt de rest vanzelf.” En nu het zo goed met Noortje zelf gaat, blijft er dan nog wel iets te wensen over? Maar natúúrlijk! “In de toekomst zou ik graag groter willen werken. Bijvoorbeeld setdesigns maken, waarbij je echte producten en andere materialen gebruikt in combinatie met papier. Dat lijkt me echt super tof! Maar daarvoor moet ik mijn conceptuele denken nog wel wat verbeteren. Ik zou daarvoor wel een kopje koffie willen drinken met Wendy van Santen, die bewonder ik daarin enorm!”

Ben je ook zo enthousiast van Noortje geworden? Meer van haar werk vind je op www.noortjebosma.nl

 

XYZ-vk

De X van XYZ Branding Agency

XYZ is een Rotterdams branding bureau dat wordt gevormd door de enthousiaste reclamecreatieven Diederik Hoffland en Roos Greiner. Roos en Diederik zien zichzelf als ‘merkenbouwers’. Met XYZ proberen ze producten en diensten betekenisvoller te maken door ze te voorzien van karakter.

“Er zijn ontzettend veel bedrijven die producten verkopen zonder dat ze goed en wel over hun boodschap of imago hebben nagedacht. Ze gebruiken communicatie-uitingen die totaal niet bij een product passen of logo’s die nietszeggend zijn. En dat is jammer want een goed doordacht merk biedt zoveel kansen!” XYZ helpt bedrijven met het helder krijgen van de essentie van hun bedrijf en ontwikkelt een ‘merkenhart’ voor ze. “Wij gaan samen met een bedrijf een stapje terug. Wie ben je als bedrijf?; waarop wil je de focus leggen?; en hoe gaan we dat de buitenwereld vertellen? Pas wanneer die mindset van een bedrijf duidelijk is, gaan we verder en vertalen we dat naar een karakteristieke identiteit of strategie. Zo helpen we bedrijven zinvolle merken te bouwen die aanslaan bij de doelgroep en blijven hangen.”

Making sense
Want dat is waar het de meeste bedrijven uiteindelijk om te doen is; klanten binden. En dat gaat volgens Roos en Diederik makkelijker als een product een eigen karakter heeft. “Wij nemen mensen mee in een verhaal. Proberen producten zo aan te prijzen dat je snapt waarvoor ze bedoeld zijn. Met meer betekenis en plezier! Mensen identificeren zich namelijk eerder met een imago of mentaliteit van een bedrijf dan met het product an sich. Dat is wat we doen met XYZ; een merk om een product of bedrijf bouwen waar de doelgroep zich mee wil associëren.” Dat gebeurt volgens hen nog niet genoeg en daar zouden ze graag verandering in brengen. Veel dingen zien er van de buitenkant wel verzorgd uit, maar hebben geen diepere laag. Een Rotterdams merk wat dat volgens hen wel goed in orde heeft is het Hostel Anni en Haakien. “Zij hebben niet alleen een mooi verzorgd hostel, maar stralen ook iets extra’s uit; een bepaalde mentaliteit. Of je daar nu rondloopt, met ze praat of deelneemt aan activiteiten; die mentaliteit stroomt in alles door wat ze doen. Dat spreekt mensen aan. En zo komt het dat het hostel niet alleen bij toeristen bekent is, maar ook bij veel Rotterdammers. Dat vinden we tof!”

Een vliegende start
Hoewel ze enthousiast over de branding van mede Rotterdammers zijn, kunnen ze er zelf ook wat van. Ze bestaan nog geen jaar maar Roos en Diederik timmeren met XYZ al aardig aan de weg. Ze maakten onder meer een making-of film voor de online supermarkt Picnic en verzorgden de branding en webshop van het sokkenmerk With Edgar (zeker het bekijken waard! zie www.withedgar.com). De afgelopen maanden hielden ze kantoor in Katshoek, een oud kantoorpand dat inmiddels als verzamelplaats dient voor veelal beginnende ondernemers. De open houding en samenwerking met verschillende startups vonden ze erg leerzaam. “Als je van de academie afkomt en het werkende leven begint, kom je erachter dat je eigenlijk niet zoveel weet over het runnen van een eigen onderneming. Gelukkig konden we veel leren van de bedrijfjes die hier al zaten. Iedereen heeft een hele open houding en is bereid om kennis te delen. We hadden ons geen beter begin kunnen wensen!”

Eigen merk als visitekaartje
Naast de uiteenlopende projecten die ze voor klanten verrichten, heeft XYZ ook succes met hun eigen product CoffeeBlocks. Toen ze vorig jaar klaar waren met hun studie Advertising aan de Willem de Kooning academie en zich samen verenigden in XYZ, hadden ze beiden al wel werk gemaakt maar nog niet met elkaar. “We wilden samen iets creëren om aan de klant te kunnen laten zien. Een eigen merk als visitekaartje.” Daarom bedachten ze CoffeeBlocks; een koffiefilter van hout. “Het leek ons leerzaam om het hele proces van een product op de markt brengen, van begin tot eind te doorlopen. Als branding agency blijf je meestal aan het begin van dat proces staan, bij de conceptontwikkeling, maar zo konden we ook feeling krijgen met de productie en positionering van een product in de markt. Doordat je met eigen ogen ziet wat erbij komt kijken en waar je tegenaan kan lopen, weet je voor de toekomst wat je kunt verwachten en hoe je mensen moet aansturen als je zelf de regie hebt.” Hoewel ze het eigenlijk wilden laten bij een prototype, komt een echte uitvoering van de koffiefilter steeds dichterbij. “Door de unieke combinatie van koffie en hout bij CoffeeBlocks was er opeens veel interesse en werden we deze zomer gevraagd voor meerdere koffiefestivals. We zijn nu aan het onderzoeken of we CoffeeBlocks echt in productie kunnen nemen. Wordt vervolgd dus!”

Toekomstbeeld: Less is more & the more, the merrier 
XYZ is dus van veel markten thuis, maar ze zouden het graag bij één markt houden. “We bestaan natuurlijk nog niet zo lang, dus in het begin wil je nog super veel dingen doen en proberen om veel te leren. Daardoor werken we nu nog vaak in de breedte, van conceptontwikkeling tot uitvoering.” Maar dat laatste zouden ze liever aan anderen overlaten. “We kunnen wel vormgeven, een website bouwen of een set dressen, maar er zijn ook mensen die daar nog beter in zijn. Iedereen heeft zo zijn eigen specialiteit en wij zijn echte conceptdenkers.” In de toekomst zou XYZ zich daarom het liefs focussen op de conceptontwikkeling en strategie van een merk en meer samenwerken met anderen om die tot uitvoering te brengen. Om samen een merk naar een hoger plan te tillen. “We zijn al aan het kijken of we een groep mensen kunnen verzamelen uit verschillende disciplines en met verschillende expertises – denk aan appbouwers, fotografen en vormgevers – zodat we onze krachten kunnen bundelen en onder één dak gezamenlijk verder kunnen. Dat is ons toekomstbeeld; werken met andere creatieve Rotterdammers om samen nog toffere dingen te maken!”

En de toekomst staat soms sneller voor de deur dan je denkt: XYZ tekende na het interview namelijk het huurcontract voor een nieuwe werkplek op de Delftsestraat. Daar zullen ze samen met architecten, developers en ontwerpers een collectief gaan vormen onder de naam HIERO. We hoeven gelukkig dus niet lang te wachten op die toffe dingen!

Wil je met eigen ogen zien wat XYZ al voor tofs heeft gemaakt? Kijk dan hiero: www.xyzbrandingagency.com

 

12234962_1508836289410364_4100737497993735175_n

De T van Tostitreffer

De laagdrempelige netwerkborrel Tosti Treffer bestaat al vele jaren en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip in de Rotterdamse creatieve sector. Iedere eerste woensdag van de maand treffen Rotterdamse creatievelingen elkaar op steeds wisselende inspirerende locaties om te netwerken met een tosti in hun hand. Vaak gaat de aandacht in eerste instantie vooral uit naar dat laatste en komt er in de andere hand nog een drankje bij. Maar het werkt! Contact is daarna snel gelegd. En nog altijd komen er tal van mensen op af die aan het eind van de avond (creatief) gevoed weer naar huis gaan. We vroegen Raymond en Suzanne, 2 van de 5 huidige organisatoren van de Tosti Treffer, hoe dat volgens hen komt.

De Tosti Treffer bestaat al meer dan 6 jaar, wat is de succesformule denken jullie?
Hoe kan het ook anders; de tosti’s natuurlijk! Tosti’s bakken is iets wat je samen kan doen en het creëert interactie. Je zet 10 tosti-ijzers op een tafel en iedereen kruipt er vanzelf naartoe. Contact is dan snel en simpel gemaakt. Je hebt immers hetzelfde doel voor ogen (Ik wil een tosti. Nu!) en je bent op elkaar aangewezen om dat te bereiken (Mag ik het brood?). Je raakt met elkaar in gesprek over het beleg van de tosti, dan wel of je erbij mag in het tosti-ijzer. Omdat het misschien een beetje kneuterig oogt en voelt, is de drempel lager om elkaar aan te spreken.

En de tosti’s voorbij; wat is het achterliggende doel van deze laagdrempelige netwerkborrel?
Het verbinden van mensen. Als je mensen aan elkaar voorstelt gebeurt er altijd wel iets. Er ontstaan zakelijke verbintenissen, relaties of vriendschappen. Er is sowieso meer dan wat daarvoor was. Net als bij een synergie: het effect van een verbintenis is vaak groter dan wat mensen afzonderlijk zouden kunnen bereiken.

Horen jullie wel eens dat er samenwerkingsverbanden uit de Tosti Treffer zijn voortgekomen?
Dat niet zozeer, of het komt natuurlijk wel voor, maar we horen vaker dat de Tosti Treffer vriendschappen voortbrengt. Super tof! We vinden het altijd leuk om te horen dat mensen elkaar hebben ontmoet op de Tosti Treffer. Een samenwerking kan daarna altijd nog opgezet worden natuurlijk!

Waarom organiseren jullie de Tosti Treffer?
Wij doen het puur omdat we het leuk vinden nieuwe plekken te ontdekken, nieuwe mensen te leren kennen, mensen aan elkaar voor te stellen en te laten zien wat creatief Rotterdam te bieden heeft.  En daarmee creativiteit in de stad te stimuleren!

Wanneer is een Tosti Treffer-avond voor jullie geslaagd?
Wanneer er minimaal 1 nieuwe verbinding is gelegd. En we vinden het ook wel leuk als er überhaupt iemand komt. Maar dat gaat eigenlijk vrij goed. We worden altijd druk bezocht.

Hoe zorgen jullie dat er publiek blijft komen?
Dat gaat eigenlijk vanzelf, daar doen we niet zoveel aan. We merken wel dat wanneer er geschoven wordt binnen de organisatie van de Tosti Treffer, dat dat ook zijn uitwerking heeft op het publiek. In de zin dat er nieuw en een ander soort publiek meekomt met nieuwe organisatoren. In het begin kwamen er vooral studenten van de kunstacademie naar de Tosti Treffer, een beetje ons kent ons was dat. Maar inmiddels zijn er ook mensen met een andere achtergrond dan de kunstacademie binnen de organisatie toegetreden, waardoor er steeds meer mensen uit andere sectoren naar de Tosti Treffer komen. Dat vinden we alleen maar leuk want zo krijg je interessante kruisbestuivingen. Het feit dat de Tosti Treffer iedere maand een andere locatie heeft, helpt ook om nieuw publiek aan te boren.

Tot slot, wat is jullie droom voor de Tosti Treffer?
Een Tosti Treffer festival haha! Dat zou leuk zijn! Nee, we hopen dat de Tosti Treffer in de toekomst zichzelf draaiende kan houden. Wanneer iedereen zelf beleg meeneemt hoeft de Tosti Treffer niets te kosten. We hebben deze ontwikkeling al een beetje ingezet en tot nu toe gaat het goed. De fooienpot staat meestal bij de bar, hint hint..